Jaahas, uutta kautta pukkaa päälle ja taas on kevään katsastusjännärin aika. Tällä kertaa listalla on vain pakoputken ja nostajien välysten säätö, niin ja etuvakaajan kunnostus, kun näkyi yoinen kuskinpuoleisista pulteista olevan jäänyt kiristämättä syksyllä =8-I
Pakoputkea ei enää saa kokonaisena edes varaosaliikkeestä ja kustomina tehty viritysputki maksaa maltaita. Tietty putken voisi teettää vaikka Tiittasella, joka on kuuluisa Uudenmaan alueella laadukkaasta ja hinnaltaan siedettävästä paikalla sovitetusta putkestaan. Tässä kutoskoneessa on kuitenkin tuplaputket vakiona liki taakse asti ja teettämällä jäisi rutkasti oppia ja ehkä joku optiokin tekemättä. Siksi siis kasa motonetin (pääosin Simonssin) putkenpaloja ja hitsi käteen ja turaamaan. Simonssin osia valitsin siksi, että niissä ei ole mutkien kohdalla putken halkaisija pienentynyt, kuten halvemmissa osissa on.
Ajatus oli saada tuplaputket kokonaisuudessaan taakse saakka. Ongelma on se, että tankin ali ei viitsi putkea pujottaa, joten takaosassa apukuskin puoleinen putki tulee kuskin puolelta toisen putken vieressä ja sitten poikittain oikealle paikalleen. Toinen pakollinen optio on x-putken tekeminen. Vakioputkessa on y-haara 2->1 mallia taka-akselin jälkeen ja nyt siis on tarkoitus tehdä x siihen vaihteiston takaosan kohdalle.
X-putken etu on hieman pienempi melu ja pakoäänien tasapainottaminen. Toisten mielestä se sotkee kutoskoneen saundin, mutta ei tuosta vakioputkesta tulevaa pöhinääkään voi mitenkään sulosointuina pitää - parempaan siis mennään. X:n etuja on myös hieman parempi pakoputken hengitys ja tietty kuuli ulkonäkö :-))
Pakosarjat jäävät nyt vakioiksi - niiden tekeminen osista ei luultavasti olisi tuonut minun osaamisella mitään eroa vakioihin ja aikakaan ei anna nyt myöten niiden tekemiseen. Muu putki sen sijaan tehdään kokonaan uusiksi - tai ei ihan kokonaan, koska toinen downpipe on ihan priima, se on varmaan uusittu hiljattain, koska se on suorastaan ruosteeton, ainakin verrattuna viereiseen.
Aloitin putkirempan irroittamalla molemmat downpipet, eli pakosarjojen jälkeiset putket, mitkä pudottavat pakoputken pohjan tasalle. Ennakkoon pelkäsin pakosarjan laippojen pulttien olevan todella jumissa, mutta itse asiassa irroitus oli varsin suoraviivainen ja helppo homma. Auto ylös, sopiva hylsy varren päähän ja pidemmällä vääntiöllä rauhallisesti wd40:n avulla suostuttelemalla irti. Mitään ei tällä kertaa hajonnut - pointsit siitä itselle.
Pakoputkea ei enää saa kokonaisena edes varaosaliikkeestä ja kustomina tehty viritysputki maksaa maltaita. Tietty putken voisi teettää vaikka Tiittasella, joka on kuuluisa Uudenmaan alueella laadukkaasta ja hinnaltaan siedettävästä paikalla sovitetusta putkestaan. Tässä kutoskoneessa on kuitenkin tuplaputket vakiona liki taakse asti ja teettämällä jäisi rutkasti oppia ja ehkä joku optiokin tekemättä. Siksi siis kasa motonetin (pääosin Simonssin) putkenpaloja ja hitsi käteen ja turaamaan. Simonssin osia valitsin siksi, että niissä ei ole mutkien kohdalla putken halkaisija pienentynyt, kuten halvemmissa osissa on.
Ajatus oli saada tuplaputket kokonaisuudessaan taakse saakka. Ongelma on se, että tankin ali ei viitsi putkea pujottaa, joten takaosassa apukuskin puoleinen putki tulee kuskin puolelta toisen putken vieressä ja sitten poikittain oikealle paikalleen. Toinen pakollinen optio on x-putken tekeminen. Vakioputkessa on y-haara 2->1 mallia taka-akselin jälkeen ja nyt siis on tarkoitus tehdä x siihen vaihteiston takaosan kohdalle.
X-putken etu on hieman pienempi melu ja pakoäänien tasapainottaminen. Toisten mielestä se sotkee kutoskoneen saundin, mutta ei tuosta vakioputkesta tulevaa pöhinääkään voi mitenkään sulosointuina pitää - parempaan siis mennään. X:n etuja on myös hieman parempi pakoputken hengitys ja tietty kuuli ulkonäkö :-))
Pakosarjat jäävät nyt vakioiksi - niiden tekeminen osista ei luultavasti olisi tuonut minun osaamisella mitään eroa vakioihin ja aikakaan ei anna nyt myöten niiden tekemiseen. Muu putki sen sijaan tehdään kokonaan uusiksi - tai ei ihan kokonaan, koska toinen downpipe on ihan priima, se on varmaan uusittu hiljattain, koska se on suorastaan ruosteeton, ainakin verrattuna viereiseen.
Aloitin putkirempan irroittamalla molemmat downpipet, eli pakosarjojen jälkeiset putket, mitkä pudottavat pakoputken pohjan tasalle. Ennakkoon pelkäsin pakosarjan laippojen pulttien olevan todella jumissa, mutta itse asiassa irroitus oli varsin suoraviivainen ja helppo homma. Auto ylös, sopiva hylsy varren päähän ja pidemmällä vääntiöllä rauhallisesti wd40:n avulla suostuttelemalla irti. Mitään ei tällä kertaa hajonnut - pointsit siitä itselle.
Kommentit