No niin, tulihan se leimä sieltä. Päätin vain paikata ne pakoputken reiät paikkaustahnalla ja -nauhalla ja yrittää leimaa uudelleen. Päästöt olivatkin tuollaiselle vanhalle autolle sallituissa rajoissa, mutta katsastusmies lähetti vielä terveisiä. Laittoi korjauskehoituksen irrallisesta jarruputkesta, tuulilasista ja pakoputkesta ;-) Kiitti ja kumarsi ja pisti vielä kaupanpäälle kuukauden korjausaikaa!

No, tuulilasin olen aikonutkin korjuttaa jo pidemmän aikaa, eikä se jarruputken kiinnitäminen ole mikään paha rasti, mutta sen pakoputkijutun olisi kyllä voinut jättää väliin. Putki on nimittäin niin hapero, että se repsahtaa ihan varmasti kohta uudelleen jostain ja se on uusittava, mutta en haluaisi kiirehtiä osien hankkimista ja hosua niitä paikoilleen. Pakoputkiston lisäksi voisi uusia myös pakosarjat ja ne pitää hankkia mielellään yhteen sovitettuina. Ja sitten vielä se x-putki visio...

Kun tuli muutaman tunnin tyhjä hetki, aloitin puhaltamaan niitä jarruosia puhtaaksi. Aika hidastahan se homma sillä Bilteman puhaltimella ja rakennushommiin hankitulla pienellä kompuralla oli, mutta kun käänsin paineet 8bar ja hitaalla liikkeellä tasaisesti pyyhki, niin ihan kelvollista jälkeä tuli. Ainakin näin omasta mielestä. Hiekka oli alumiinisilikaattia, mitä kului yhden satulan puhaltamiseen noin 2,5-3kg, eli hieman yli puolet Bilteman purkista.

Puhalluspaikka oli autokatoksen takana rakennusmuovista tehdyssä "pussissa". Osan puhalletusta hiekasta pystyi kierrättämään, joten se varmaan hieman vähensi tuota hiekan kulutusta. Toisaalta kierrätetty hiekka oli joissain paikoissa jo aika jauhoa ja meinasi tukkia puhaltimen. Aikaa yhden satulan puhaltamiseen meni noin tunti ihmettelyineen päivineen, loput kahdesta tunnista menikin sitten kamojen hakemiseen ja siivoamiseen. Toinen satula on vielä ihan neitseellisessä kunnossa, joten pitää ottaa muutama ennen - jälkeen -kuva seuraavalla kerralla.

Kommentit