Uutta kumia

Hankin sierran alunperin kaksilla vanteilla, joissa oli molemmissa talvirenkaat. Alkuperäisillä XR4i vanteilla oli huonot nastat ja RS escortin vanteilla oli ihan uudet nastattomat talvirenkaat. Paikallinen rengasmarket -yrittäjä laittoi RS vanteille uudet kesärenkaat *kumhot* ja vaihtoi kitkat orkkisvanteille. Nyt taas kelpaa, vaikka rengas ei nyt ole ihan sitä huippumerkkiä, niin kyllä se voittaa ajotuntumassa talvirenkaan mennen tullen. Pojat tekivät hyvää työtä, renkaat tasapainoitettiin ja vanteet pestiin samaan rahaan.
Tankki täyteen ja menoksi - vaan kun ei. Kun täytin tankin ihan täyteen, havaitsin siinä vuodon :-( Niin tietty, tästähän ne vanhat autot tunnetaan, ne merkkailee reviiriään. Toisaalta, tankin tyhjennys alkaa jo sujua rutiinilla ja eihän sen tankin vaihto nyt mikään älyttömän iso juttu voi olla, eihän?
Samalla kun uusin tankin (to-do listalle), pitää hankkia uudemman ruiskusierran tankki, jos siinä vaikka olisi kunnolliset loiskelevyt. Tässä tankissä ei ole loiskelevyjä luultavasti lainkaan, vaan ford on aikoinaan luottanut polttoaineen paineakun tasaavan ruiskulaitteistolle riittävän tasaisen polttoainesyötön. Miksi muutoin uusissa autoissa olisi luovuttu paineakusta ja siirrytty loiskelevyjen käytöön - yksi rikkoituva osa vähemmän tai jotain? Kun otan polttoainesäiliön irti, niin tämäkin selviää. Samalla voisi vilkuilla rikkinäisen polttoainemittarin toimintaa.
Kun auto oli rengasliikkeen nosturilla ja eturenkaat irti, pääsin kurkkaamaan jarrujen kunnon samalla. Molemmat levyt ja palat olivat ok, pintaa oli riittävästi eikä merkittävää urautumista tai epätasaisuutta ollut näkyvillä. Kuskin puoleisen satulan sisempi pala näytti kuitenkin olevan irti levystä, mikä voisi viitata jarrusatulan luistien jumiutumiseen, mikä taas johtaa toispuoleiseen jarrun toimintaan, huonoon tehoon ja jarrulevyn kieroitumiseen. Siis, jarrujen herkistely to-do listalle, vastaavasti levyjen ja palojen vaihdolla ei ole mikään tulenpalava kiire.

Kommentit