Another day in paradise

Aloitin muutama päivä sitten vaihtamaan polttoaineensuodatinta, mutta homma tyssäsi puoleenväliin. Sisään tulevan letkun kiinnitys oli jumahtanut niin kiinni, ettei sitä sanut avautumaan edes kohtuullisella väkivallalla. Pelkkä pultin kääntäminen sellaisenaan taivutti suodatinta hennossa kannattimessaan niin että pelkäsin jonkun osan menevän rikki. Suodattimessahan on tilanteen varalta 6-kulmaiset "mutterit" päätykappaleissa, joista suodatinta voi pitää paikoillaan samalla kun letkun kiinnityspulttia avaa - siis voisi, jos omaisi 26 tai 28mm lenkkiavaimen tai ison jakarin. Näitä kumpaakaan ei pakista löydy, joten mietintätäuolle.

Yleensä kun alkaa tehdä mieli hakea paikalle isompaa lekaa, kannattaa jättää homma sikseen ja yrittää myöhemmin uudelleen. Minullekin tuli tässä muutaman päivän tauko ja tänään kävin suodattimen kimppuun uudelleen. Kun en edelleenkään saanut kyseistä pulttia auki, päätin pistää muuta viikko aikaisemmin uusimani letkun poikki ja irroittaa pultin vasta saatuani suodattimen kokonaan pois autosta.

Loppu olikin helppoa, ja tuli huomattua että se pultti oli _todella_ tiukassa. Ei olisi irronnut paikallaan kuvitelmissani olevilla välineillä - yksinkertaiesti siellä moottorin välissä ei pysty vääntämään lyhyellä varrella riittävästi. Eniwei, uusi letku paikoilleen, uusi suodatin paikoilleen ja koeajolle :-) Hyvin tuntui käyvän ja liekö vain kuvitelmaa, vai voisikohan kierrosherkkyys ollut hieman parantunut. Siis esim kytkintä nostettaessa tai vapaalla ryntäytettäessä. Voi olla... Ainakin vanhan suodattimen sisältä tuli semmoista harmaata, kuravedenomaista polttoainessa lopuksi, joten oli se suodatin joskus kerännyt itseensä jotain.

Kommentit