Polttoainesuodatin ei varsinaisesti ollut vaihtolistalla, mutta ajattelin vaihtaa senkin, kun polttoainelinjan kanssa on tullut touhuiltua. Tankin tyhjennys ja auton tunkkaus pukkien päälle sujui jo vanhalla rutiinilla, joten suodattimen irroitus oli helppo nakki. Vanha letku pumpulta suodattimelle oli muovimallia ilman mitään kiristimiä ja se oli leikattava irti. Toisaalta, tässä saa vaihdettua uuden letkun tähänkin väliin, kun sitä vielä on jäljellä.
Uusi suodatin on alunperin BMW:n osa ;-) Motonetin hyllystä ainoa osa, joka oli silmämääräisesti saman kokoinen kuin alkuperäinen. Tosiasiassa suodation oli täysin eri muotoinen ja liitokset eri tavalla, mutta periaatteessa se sopii paikoilleen. Käytännössä vanhan kiinnityksen pultti on hieman lyhyt (tai uusi suodatin on hieman liian paksu - ihan miten vaan :), mikä johtaa taas varaosakauppaan. Eihän sitä tietenkään ollut vastaavaa, mutta 5mm pidempää pulttia omassa miljoonalaatikossa.
Suodattimen liitännät ovat vanhasta poiketen eri päissä, tosiasiassa tällä ei ole asennuksen kannalta mitään merkitystä, sijoitan lähtevän liitoksen vanhan suodattimen kanssa samalle puolelle, jolloin polttoaineletkun etäisyys pakoputkeen tulee maksimoitua, samalla liitäntä polttoainepumppuun tulee aikaisempaa lyhyemmäksi. Jostain ihmeen syystä alkuperäisessä suodattimessa oli liitännät samassa päädyssä, jolloin polttoainepumpun letku kiersi pumpun ja suodattimen ympäri...
Kun saan asennuksen valmiiksi, pitää laittaa muutama selventävä kuva :-)
Kuvista puheenollen, otin laakerin vaihdosta muutaman kuvan, kun niitä tuntuu olevan netissä vähän, tai ainakaan minä en onnistunut löytämään yhtään. Jos vaikka jollain on joskus tarve avata takanapa ekaa kertaa, eikä oikein tiedä mitä sieltä pitäisi löytyä.
Ekana on takajarru avattuna - uloimmainen osa, missä pyöränkiinnityspultitkin ovat kiini, on käsittääkseni napa, jonka keskeltä tulee näkyviin vetoakseli. Mielenkiintoista kyllä, vetoakselin boorit tulevat ihan hitusen navan ulkoreunan tason yli ja aiheuttavat ongelmia napamutterin kiristämisen kanssa. Mutteri ei kiristä napaa alla olevaan laakeripesään, vaan pyörään jää välystä. Luultavasti vetoakseli tai ainakin sen uloin osa on jostain rinnakkaismallista tai ehkä skorpparista - kuka tietää?!
Uusi suodatin on alunperin BMW:n osa ;-) Motonetin hyllystä ainoa osa, joka oli silmämääräisesti saman kokoinen kuin alkuperäinen. Tosiasiassa suodation oli täysin eri muotoinen ja liitokset eri tavalla, mutta periaatteessa se sopii paikoilleen. Käytännössä vanhan kiinnityksen pultti on hieman lyhyt (tai uusi suodatin on hieman liian paksu - ihan miten vaan :), mikä johtaa taas varaosakauppaan. Eihän sitä tietenkään ollut vastaavaa, mutta 5mm pidempää pulttia omassa miljoonalaatikossa.
Suodattimen liitännät ovat vanhasta poiketen eri päissä, tosiasiassa tällä ei ole asennuksen kannalta mitään merkitystä, sijoitan lähtevän liitoksen vanhan suodattimen kanssa samalle puolelle, jolloin polttoaineletkun etäisyys pakoputkeen tulee maksimoitua, samalla liitäntä polttoainepumppuun tulee aikaisempaa lyhyemmäksi. Jostain ihmeen syystä alkuperäisessä suodattimessa oli liitännät samassa päädyssä, jolloin polttoainepumpun letku kiersi pumpun ja suodattimen ympäri...
Kun saan asennuksen valmiiksi, pitää laittaa muutama selventävä kuva :-)
Kuvista puheenollen, otin laakerin vaihdosta muutaman kuvan, kun niitä tuntuu olevan netissä vähän, tai ainakaan minä en onnistunut löytämään yhtään. Jos vaikka jollain on joskus tarve avata takanapa ekaa kertaa, eikä oikein tiedä mitä sieltä pitäisi löytyä.
Ekana on takajarru avattuna - uloimmainen osa, missä pyöränkiinnityspultitkin ovat kiini, on käsittääkseni napa, jonka keskeltä tulee näkyviin vetoakseli. Mielenkiintoista kyllä, vetoakselin boorit tulevat ihan hitusen navan ulkoreunan tason yli ja aiheuttavat ongelmia napamutterin kiristämisen kanssa. Mutteri ei kiristä napaa alla olevaan laakeripesään, vaan pyörään jää välystä. Luultavasti vetoakseli tai ainakin sen uloin osa on jostain rinnakkaismallista tai ehkä skorpparista - kuka tietää?!
Tässä on sitten vuorostaan navan alla oleva laakeripesä. Se on kiinni tukivarressa / olka-akselissa rummun taustalevyn läpi neljällä pultilla. Kun pultit irroittaa, lähtee lakeripesä laakereineen vetoakselia pitkin irti. Laakerit voi tämän jälkeen työstää irti irrallisesta kappaleesta.

Kommentit